Palveluiden ostaminen vs. inhouse-toiminto: 10 kysymystä päätöksenteon tueksi

Yrityksen toiminnan kehittäminen vaatii jatkuvaa pohdintaa siitä, mitkä toiminnot kannattaa hoitaa itse ja mitkä ulkoistaa. Palveluiden ostaminen ulkopuoliselta toimijalta voi olla kustannustehokas ja joustava ratkaisu, kun taas inhouse-toiminto tarjoaa tiiviimpää kontrollia ja jatkuvuutta. Tässä artikkelissa esitellään 10 keskeistä kysymystä, joiden avulla voit päättää, kumpi vaihtoehto sopii yrityksellesi paremmin.

1. Kuinka keskeinen toiminto on liiketoimintasi kannalta?

Jos kyseessä on yrityksesi ydintoiminta, inhouse-ratkaisu voi tarjota paremman hallinnan ja joustavuuden. Ei-keskeiset toiminnot, kuten IT-tuki tai palkanlaskenta, voivat olla järkevämpiä ulkoistaa.

2. Onko sinulla tarvittavaa osaamista talon sisällä?

Jos yritykselläsi ei ole tarvittavaa asiantuntemusta, palveluiden ostaminen voi tuoda käyttöösi alan parhaat ammattilaiset ilman, että sinun tarvitsee rekrytoida ja kouluttaa uusia työntekijöitä.

3. Kuinka nopeasti tarvitset ratkaisun?

Ulkoistaminen voi käynnistyä nopeasti, kun taas inhouse-toiminnon perustaminen vaatii rekrytointeja, perehdyttämistä ja prosessien luomista, mikä vie aikaa.

4. Mikä on budjettisi?

Palveluiden ostaminen on usein edullisempaa, koska maksat vain käytetyistä palveluista. Inhouse-toiminto sisältää kiinteät kulut, kuten palkat, tilat ja henkilöstöedut, jotka voivat olla merkittävä taloudellinen sitoumus.

5. Tarvitsetko joustavuutta palvelun laajuudessa?

Jos toimintasi volyymi vaihtelee, ulkoistaminen on joustavampi vaihtoehto. Voit laajentaa tai supistaa palveluita tarpeen mukaan. Inhouse-ratkaisut ovat vähemmän joustavia, koska työntekijöiden määrän muuttaminen on hitaampaa ja kalliimpaa.

6. Tarvitsetko jatkuvaa vai tilapäistä tukea?

Jos tarvitset palvelua vain määräajaksi, esimerkiksi projektien tai kausiluonteisten tehtävien hoitamiseen, ulkoistaminen on järkevä ratkaisu. Pysyvä tarve voi puoltaa inhouse-tiimin rakentamista.

7. Kuinka monimutkainen toiminto on?

Monimutkaiset ja jatkuvasti muuttuvat palvelut, kuten laki- tai IT-palvelut, kannattaa usein ulkoistaa asiantuntijoille. Yksinkertaiset ja selkeät toiminnot voi hoitaa yrityksen sisällä.

8. Kuinka tärkeää on täysi kontrolli?

Jos tarvitset täyden kontrollin ja läpinäkyvyyden toiminnon kaikkiin osa-alueisiin, inhouse-ratkaisu on parempi. Ulkoistettu palvelu voi rajoittaa mahdollisuuksia vaikuttaa toiminnan yksityiskohtiin.

9. Onko toiminto strategisesti tärkeä kilpailukyvyn kannalta?

Jos palvelu on kilpailuetusi ydin, sen hallinta talon sisällä voi olla kriittistä. Jos kyseessä on tukitoiminto, sen ulkoistaminen vapauttaa resursseja ydinliiketoiminnan kehittämiseen.

10. Haluatko vähentää hallinnollista työtä?

Ulkoistaminen siirtää hallinnollisen vastuun palveluntarjoajalle, jolloin voit keskittyä yrityksesi kasvuun. Inhouse-toiminto lisää hallinnollista kuormaa, koska vastaat henkilöstöjohtamisesta ja prosessien ylläpidosta itse.

Yhteenveto: Palveluiden ostaminen vai inhouse-toiminto?

Päätös palveluiden ostamisen ja inhouse-toiminnon välillä riippuu yrityksesi tarpeista, resursseista ja strategisista tavoitteista. Ulkoistaminen tarjoaa joustavuutta, kustannustehokkuutta ja nopeaa asiantuntijatukea. Inhouse-ratkaisu puolestaan antaa paremman hallinnan, syvällisen sitoutumisen ja pitkäaikaisen vakauden.

Jos kaipaat asiantuntija-apua päätöksenteossa, ota yhteyttä – autamme sinua löytämään juuri yrityksesi tarpeisiin sopivan ratkaisun!

Keskustellaanko lisää?

Santtu Penttinen, UTJ Oy

Yhteydenottolomake

Laita viestiä, niin olen piakkoin yhteydessä!
Tietosuojakäytännöt
Kiitos yhteydenottopyynnöstä! Olen pian yhteydessä.
Ooops! Jotain meni pieleen. Kirjoitithan sähköpostiosoitteen oikein?